Saturday, August 4, 2012

stamina and fitness


during those MRSM days, I was a police cadet and the member of mountaineering club.

15 round jogging pusing padang setiap petang bila nak dekat perkhemahan
panjat bukit pelindung, though kaput nak naik, i managed to reach the top
jogging atas pasir pantai
redah masuk taman negara
pernah lemas dekat sungai dalam hutan

but honestly, i hate jogging or running or whatsoever. i dont mind playing badminton or basketball for hours and hours but for me to jog, aiseh, memang menduga iman, eh stamina. heh.

entah lah. i just find jogging to be boring.

takde la extreme mana what i went through kalau nak compare dengan orang lain.
kak aishah, as an example tu komander waktu zaman sekolah. lagi hardcore, tehehe. i love you kak.
(sebab tu kami sama-sama taiko siblings)

tapi sejak masuk UiTM, fitness memang out, hancus.
badminton sekali tak sekala. tu pun main yang main-main. bukan serious training macam kat maktab dulu. lagi banyak kutip shuttle dari pukul. huu rindu nak training. T____T

lepas tu, basketball tak pernah sentuh sejak masuk sini. (tak terer pun. plus, bukannya reti sangat main. but i prefer basketball rather than netball. tehehe peace!)
jogging boleh kira dengan sebelah tangan je berapa kali dari part 1 sampai part 5 ni.
naik tangga kat fakulti pun paling-paling sampai tingkat 4. kalau tingkat 5 dengan 6 tu, memang ya Rabbi, naik lif la jawabnya.

the same goes to our 'ibadah or deeds.
or any changes we wish to do; it begins with practice.
or else, tak cukup stamina, kita jadi semput. then end up berhenti setakat tu je.
Ramadhan ni satu madrasah tarbiyah. semua orang akan lalui, tapi tak semua dapat output.
output apa? TAQWA.

pi bukak Qur'an, Al-Baqarah 183.

dah separuh Ramadhan kan?
amacam momentum?
takkan dah kaput kot? tehehe *cakap dengan cermin*

sedih sebenarnya, surau dah tak penuh, lagu raya dah dipasang dekat radio, kawan-kawan pun duk ghalit sing along lagu raya.

where's the Ramadhan spirit, man?

mungkin jugak, persediaan untuk awal Ramadhan tu takde.
maka ibarat orang yang nak marathon, main aci redah je berlari tanpa warming up and proper practice, di tengah jalan dia terduduk dan mengah, tak mampu nak habiskan perlumbaan.


TAPI...

DO NOT GIVE UP!

it's still Ramadhan, keep on going!

sebab kita tak tahu, whether Ramadhan's next year will still be ours.
in fact, we wouldn't know whether we still have tomorrow or not.

nak berubah?
NOW is the time!

nak tambah 'amal?
RAMADHAN is the kick start!
(jangan berhenti setakat Ramadhan. terus dan terus. kita ni hamba Allah, bukan hamba Ramadhan)

semalam cakap dengan sorang kawan,
"aku sedih la. Ramadhan jadi lebih kepada satu budaya kat Malaysia. orang buat equation yang Ramadhan=Raya. takkan diorang anggap Ramadhan ni satu jalan untuk sampai ke hari raya tu je?"
penat. penat dengan typical Malaysians.
not that i'm saying i ain't a typical Malaysian or whatnots, it's just that sometimes i feel sad to see my Muslim brothers and sisters here in Malaysia.
sungguh lah. banyak lagi kerja yang kita kena buat.
it's either you become part of the solution or you become the problem.

moga istiqamah.
Allahumma ameen.

No comments: