this is a personal rant.
"Salam awak.. sape yg free ntk jd faci prgrm 3r (remaja raikan ramadhan) fasa 2 sbtu n ahad ni?angkt tngan!"
Upon receiving the sms from my lovely kakak naqibah, my mind started to wander. It was 2 years ago that I joined this 3R program. I went there with my third sister. Yang kelakarnya, pergi situ, semuaaaa adik-adik sekolah rendah. Ada la kot seorang dua yang sekolah menengah. I was the oldest participant, terlebih umur. *coughs*
I had fun though, cuma terasa juga aura awkwardness all over. Tapi layankan aje adik-adik ni, memandangkan memang spesies suka budak-budak. Tehee. Borak-borak dengan seorang kakak fasi, kakak tu guna "ana-enti", sumpah, nak tersedak rasa. Sebab rasa tak biasa, I simply use "kita-akak". Masa tu, tak pernah-pernah guna kata ganti nama macam tu. Even sekarang, masih lagi nak perlahan-lahan, ajar diri guna kata ganti nama "ana-enti/ana-enta/ana-antum/ana-antunna" bila kena tempat, masa dan orangnya. Dulu dalam persatuan, bila ada siswa guna kata ganti diri macam tu, tak tahu kenapa macam tak selesa. Hoho. Redah je reply guna "saya-awak." As far as I remember, I've only used "ana-enta" with one person only.
Ha bukan nak cerita pasal kata ganti diri dalam entri ni. Haish haish.
Masa borak dengan akak tu, akak tu cakap la,
"Sepatutnya enti kena jadi fasi dah ni. Bukan jadi peserta. Hehe."
Lepas tu, tanya la, macam mana akak tu boleh involve jadi fasi apa semua. Dia cakap, sebab memang background family dia. I was like, "Ooooo." Keke. Melopong kejap.
Masa tu tak pernah join usrah lagi, masih lagi tercari-cari. Awal-awal turning point. Pelik-pelik lagi bila orang guna ana-enti. Terlopong bila dengar perkataan-perkataan yang asing di telinga.
2 years ago.
Kalau nak kata from zero to hero tu memang tak lah. Langsung-langsung tidak. Tersangattt lah bayi lagi daku dalam DnT.
Satu-satu Allah susun untuk aku. Betapa aku dulu hampir je nak give up bila susah sangat-sangat nak cari usrah kat bumi Pilah ni. Seorang-seorang Allah kurniakan orang yang makin buat aku dekat dengan DnT. Kena DF tanpa aku sedar through internet and phone je. Sungguh lah. Hati tu Allah yang pegang.
If it wasn't because of Allah's mercy, I don't know what would happen to me.
2 tahun.
Dari taktahu apa-apa kepada tahu sikit-sikit.
Dari tahu sikit-sikit sehingga diberi tugas untuk membawa.
Panjang lagi jalan ni.
Menangis bengkak-bengkak mata,
berfikir sampai nak demam,
serabut nak belajar manage masa,
sungguh,
I'm learning along the way.
Terima kasih Allah.
Untuk semuanya.
No comments:
Post a Comment