"Tarbiyah ni kan umi, kena cari. I never blame you and ayah sebab bukan dalam DnT. Angah tau lain orang lain Allah uji. Tak semua orang bertuah lahir dalam keluarga yang sedia ada kefahaman Islam. Kesian jugak kalau orang yang lahir-lahir family dia dah dalam line tu, ada expectation yang dia kena keep up with. Angah tahu Allah nak angah cherish DnT. Sebab susahnya angah nak mencari. Usrah tu... Memang, memang kita rasa kita kuat untuk tahu what's right and what's not, tapi kita perlu ada support system kita. Untuk remind kita. Sebab kita bukan kuat mana. Effect dari pergi rumah _____, I just want to be a better me. Angah tahu banyak sangat sangat angah kena improve. Angah dah mula bawa usrah. Memang angah nak kena jaga banyak benda. Orang pandang apa yang angah buat, apa yang angah cakap, apa yang angah pakai. Dalam kelas memang angah akan duduk depan, tapi nanti mesti angah mengantuk punya. Kadang-kadang tersengguk jugak. Bukan sebab lecturer bosan, bukan sebab angah tak suka subjek tu. Waktu Bio pun angah boleh tersengguk. Angah memang tak mampu nak fokus lama-lama. Paling-paling sejam je angah boleh fokus. Angah risau, dengan angah mengantuk dalam kelas tu boleh jadi fitnah. Angah minum teamix Herbalife tu pekat-pekat. Tapi memang dasar angah sleepyhead. Angah hyper hyper pun dalam kelas nanti end up mata angah jadi macam kena gantung dengan mesin basuh. Bukan senang, mi. Bukan pandangan orang yang really matters. It's just that angah taknak jadi penyebab buruknya dakwah tu. Cam pesan kat angah, selagi masalah hati tak settle, selagi tu berat langkah angah dalam DnT. Sebab tu, angah nak buang totally. Sebab tu angah dah tak cakap dah pasal yada yada yada. Angah tak fikir pasal nak kahwin ke apa ke. I know I need to help myself and our family first. Angah tau ramai lagi orang yang perlukan angah. Angah rasa happy dengan angah menebarkan kasih sayang dekat orang lain. First time angah jadi fasi 3R haritu, I realize, that this, is the path that I've chosen. Umi pernah tengok video Saidina Umar yang dia cakap 'make a wish' tu? Saidina Umar kata dia harap dalam bilik tu dipenuhi dengan pemuda-pemuda. Yang bila kita campak dekat mana pun, dia akan bawa Islam tu. Sebab pekatnya tarbiyah dari Rasulullah. Tarbiyah may not be everything, but everything begins with tarbiyah. Angah pun banyak lagi kurang, mi. I'm in my learning process. Banyak benda angah nak ubah."
*mata berhabuk
*random lines I said to umi. campur banyak-banyak conversation.
*umi punya part memang tak tulis. atas ni semua part saya bercakap. macam teks tazkirah ke apa ntah.
*tak semua orang bertuah dapat kenal DnT dengan mudah. sumpah saya jeles dengan mereka mereka. sumpahhh. tapi Allah lagi tahu apa yang saya perlu.
*saya mengharapkan tarbiyah yang pekat. tapi... nak jadikan pekat tu bukan semudah saya nak pekatkan kuah daging masak black pepper yang cuma perlu tambah tepung jagung.
*tarbiyah yang saya dapat cair... sangat cair.
tapi perlu saya complain? tak. tapi selalu terasa jeles dengan akhawat lokaliti lain.
perlu saya menangis? er menangis tu benda biasa saya buat lepas kenal tarbiyah. sampai dekat setengah jam pun pernah. nangis depan laptop sorang2 lepas curhat dengan Cam kat twitter.
perlu saya kecewa? pernah je. tapi saya pujuk hati.
perlu saya tinggalkan anak-anak usrah hanya semata sebab tarbiyah yang saya dapat tak cukup pekat?
penting diri namanya tu.
*banyak sangat cacat cela lopong sana sini, lohong yang tak ter-cover, saya bukan siapa-siapa selain hamba marhaen Dia yang ada tugas jadi khalifah dan mengabdi pada-Nya. apa yang saya tulis hanya surface apa yang saya alami. macam iceberg.. yang buruk saya tu, Allah Maha Tahu. Allah Yang Maha Conceal dosa-dosa, khilaf saya. cukuplah doakan saya istiqomah.
From Cam:
"kak wani.. baca doa.. merintih supaya kekalkan kita dalam jalan dakwah ni..supaya kita x memutuskan rantaian dakwah ini..yang telah dibina oleh nenda Rasulullah dan sahabat.. supaya.. Rasulullah x sedih tgk kita..supaya diakhirat nanti, kita tergolong dalam golongan yg signifikan itu..kita yg berada di dalam keramaian itu, kita lihat wajah Rasulullah, kita rindu sgt kat baginda.. tapi.. sedih kalau Rasulullah x kenal pun kita.. sbb kita tak signifikan pun...kalau perlu keluar dari Pilah tu, keluar..i mean keluar kejap utk carik akhawat..
yg ni la yg kak nana kata tu.. sejauh mana kita berjaya membalancekan.. di mana , kita sibuk tarbiyah org lain.. tapi kita tak sempat berhenti sejenak dan tgk tarbiyah diri sendiri tu mcm mana..sampai kita lupa the most crucial thing : "bila networking dgn Allah settle, insyaAllah, networking dgn yg lain2 smooth je"sbb tu, tgk ade je akhawat yg xde la nampak dia bz sangat menDF, tapi alhamdulillah, adik2 dia terbina wpun usrah every week tu kejap2 je..akhawat yg mcmni ternyata networking UniFi dgn Allah T.T"
"dulu XX ada jahiliyah dia jugak pasal ni.. sepanjang masa XX tak buang betul2 lagi benda tu.. mmg nampak la kerja dia mcm terbeban..dia sdiri ckp.. mcm ape yg dia ckp , mcm tak sampai kat adek2 tu.nak buat usrah, payah je. nak cari hari pun ssh. dah jumpa hari, usrah tak muntij pulak.bila dia da betul2 settle, mmg dia rasa la perubahan. mmg Allah tlg dari arah2 yg x disangka2..."
[22:78]
[47:7]
[2:286]
No comments:
Post a Comment