Tuesday, October 23, 2012

air tangan




i-daging masak halia yang di-alter resepi nya
ii-ayam goreng celup tepung + nestum
iii-kuey teow kungfu

masa kecil, aku selalu sibuk nak memasak di dapur dengan umi. tapi umi tak bagi, sebab waktu itu aku lebih rendah dari dapur. bahaya. kata umi, tunggu aku lebih tinggi dari dapur. sebaik sahaja tinggi aku mencapai apa yang umi katakan (aku darjah dua atau tiga waktu itu), makin ligat aku nak menyibuk di dapur.

percubaan pertama : nasi goreng.
waktu itu aku darjah tiga, umi tak sihat, ayah di tempat kerja. dan aku masak untuk adik-adik dan umi.

i've always enjoyed cooking. always. it's an art.

perempuan, walau tinggi mana pun, kena pandai memasak.

dan...menjahit, perhaps? (menjahit ni aku failed lagi. sobs)

next try : pavlova, inshaAllah. doakan!

-tadi aku berangan bukak kedai makan lepas tu semua profit goes to badan kebajikan. tak pun sem depan rasa nak berjual kat kolej lepas tu nak sumbang. aku memang suka berangan. tengah pukul telur dan kuey teow pun boleh aku berangan lagi.

-ada orang cakap nak ambil hati orang salah satunya dari makanan. *sengih besar* nak melasso adik-adik dengan makanan lah kalau gitu. 

No comments: