Tuesday, September 18, 2012

Si pendiam.


Bila dengan orang yang tak rapat (atau belum rapat), memang selalu dilabel pendiam. Yang sebenarnya, bukanlah pendiam sangat. Bila mula rasa selesa dan dah blend in, boleh cakap tak berhenti-henti. Dari satu topik ke satu topik.

Perjalanan balik dari Shah Alam ke Kuala Pilah adalah satu nikmat yang Allah kurniakan. Bilamana dapat bersembang tentang tarbiyah, buka sejarah tarbiyah masing-masing. Bertukar pendapat dengan kakak-kakak. Kak Nabilah BFG Indo, Kak Hafizah tengah study dekat UK. MashaAllah. Rasa jiwa penuh bunga disiram dengan sharing dan peringatan. Allahu Allah.

Mesti kakak-kakak pening, ada je benda Zahidah nak cerita.

'Akak, apa pendapat akak eh kalau blablabla?'
'Kalau kat kampus kita kan kak, blablabla.'
'Kita dulu yadayadayada.'

Terima kasih Allah.
Alhamdulillah.

Sungguh. Kita tak tahu bila Allah nak sentuh hati kita.
Teruskan mencari! Allah tahu kita mampu.
Betapa satu masa dulu Zahidah pernah rasa tak mampu dan sangat keseorangan sampai terduduk (literally) dan mata jadi banjir dan bertanya,

"Kenapa susah sangat, Ya Allah?"

Allah bagi rasa susah supaya Zahidah tahu untuk hargai jalan ini. Supaya Zahidah sayang, supaya Zahidah jadi berdikari. Allah nak prepare Zahidah sebelum Zahidah betul-betul boleh commit.

Allahu.

I couldn't imagine what would happen to me if Allah did not open my heart towards this path.
Na'uzubillah.

Moga tsabat dan istiqomah!

-yang faqir lagi hina
z.a.

No comments: