Thursday, September 6, 2012

Mungkin bunyi macam remeh.


"Ya Allah, Zahidah teringin nak makan tomyam."

--'Ni tomyam aku beli kat Warisan. Kau habiskan la. Aku dah makan.'

"Ya Allah, Zahidah nakkkkk sangat sangat pergi masjid kat Putrajaya Ya Allah."

-- 'Kitorang nak iktikaf kat Putrajaya malam ni.'
    "Kalau Zahidah nak ikut boleh ke?"

"Ya Allah, Zahidah penat sangat sangat Ya Allah. Tolong la tutorial petang ni cancelled Ya Allah. Tolong la."

--'Salam mek. Tutorial petang ni takde tau. Miss call aku tadi cakap cancelled.'

"Ya Allah, Zahidah nak sangat makan bubur kat kafe tu Ya Allah. Tolong la ada lagi bubur tu. Nak bubur dengan lauk ayam masak kicap yang sedap tu Ya Allah. Zahidah tau sekarang dah pukul 1, selalu mesti lauk dengan bubur habis. Tolong la ada lagi."

--'Bubur ada tak pakcik?'
  "Ada. Nak berapa?"
  *alhamdulillah!!!*
  'Nak satu. Bungkus ye pakcik.'

"Ya Allah, tolong la mudahkan urusan Zahidah dengan kawan-kawan nak test Bio. Tolong la Ya Allah. Zahidah dah cuba study yang termampu."

--'Kita open book test tau hari ni.'
  "Huh? Serius?"
  'Seriussss.'
  *Allahu Allah. Alhamdulillah!*

"Ya Allah, Zahidah tak berapa nak ada duit. Tolong la ada siapa-siapa nak beli produk Ya Allah."

--'Zahidah ada teh tu tak? Aunty nak beli la.'
  "Ada, aunty."
  *Alhamdulillah!*

Aku bukan Sa'ad bin Abi Waqqas yang doanya makbul.
Lalu aku akan meminta berkali-kali. Sehingga Allah memakbulkan atau Allah mengurniakan yang lebih baik untuk aku. Aku cuma tahu untuk meminta dan terus meminta pada Allah Yang Maha Mendengar, yang takkan pernah mengecewakan aku. Aku cuma tahu untuk mendidik diri meletak sepenuh rasa percaya pada Penciptaku.

Sungguh, entri ni aku tulis untuk mengatakan, berdoalah, Dia setia mendengar. Seremeh apa pun kau sangkakan permintaan-permintaan itu, Dia takkan pernah mensia-siakan hamba-Nya.

Jadilah orang yang taksub untuk terus meminta kepada Dia. Sebab Dia itu Allah. Makin banyak kita minta, makin Dia suka. Tak macam kita manusia yang kalau berulang kali orang minta macam-macam, mungkin saja darah menyirap.

Doa dan usaha.
Kemudian tawakkal.
Itu konsep mudah yang kita biasa dengar sejak dari zaman sekolah lagi.

Moga Allah sayang.

No comments: