Sunday, December 16, 2012
#DDUG (update)
Zahidah Azman kena tambahkan kerajinan untuk update blog. Seriously.
Sebab bila rasa yang dunia sebenar tu lagi best dari dunia virtual, maka blog pun terabai. Dah tak berapa rajin nak update blog bila ke sana ke sini.
Post #DDUG ni specially goes to Beja. Sebab Beja requested an entry from me. Aiyaa. Dah lama dah DDUG. Kena refresh balik nih.
So bismillahirrahmanirrahim, here goes my sharing yang tak seberapa.
DDUG stands for Duduk Diam Untuk Gaza. Tahu pasal DDUG kat FB. Ni Zahidah copy dari event page,
"Based on formasi yang membentuk perkataan 'Free Gaza' oleh orang-orang Perancis di taman dekat Eiffel Tower (we'll post the photo later), DDUG ialah cubaan besar-besaran untuk duduk beramai2 di KLCC membentuk perkataan 'SAVE SYRIA' & 'FREE GAZA' dan ada photographer yang akan gambil gambar dari Skybridge KLCC. Ini adalah untuk menunjukkan solidariti daripada Malaysians tanpa mengira agama dan kaum.
Duduk Diam Untuk Gaza atau DDUG ada ironinya, nak memerli mereka yang 'duduk diam' melihat saudara seIslam di Gaza & Syria (&lain2) diperkosa dikelar disiat disekat diseksa jiwa raga dan dinafi hak mereka sebagai manusia."
Memandangkan waktu tu cuti masih lagi berbaki seminggu sebelum sem baru bermula, I decided to go. Tapi macam serba salah nak join sebab cuti hari tu memang asek ke sana ke sini je. Taknak mintak duit kat ayah dah. Sebab tiap kali nak keluar, walaupun tak mintak duit kat ayah, mesti ayah bagi jugak. Masa tu jenuh otak berfikir cemana laa nak pegi KLCC naik train ni. Sebab selalu pergi KLCC dengan kawan-kawan, tak pun dengan rombongan sekolah. Plus, Zahidah tak berapa mahir lagi dengan LRT especially belah-belah KL sana.
Tiba-tiba teringat kat sorang kawan ni. Akhawat sekampus. Dia suka join event and suruh Zahidah ajak dia kalau ada apa-apa event yang best waktu cuti. Ajak dia, kalau-kalau dia free. Lepas tu dia kata dia kena mintak permission dari parents dia dulu. Masa tu Zahidah tak bagitau pun lagi dekat ayah yang Zahidah nak join. Cerita dekat umi je dulu. Bila dah settled pasal transport baru plan nak bagitau. Sebab ayah mesti nak tahu details tiap kali Zahidah keluar. Nak pergi mana, dengan siapa, balik macam mana, event apa sebenarnya etc etc. Ayah-ayah memang selalunya lagi protective kan? :) Umi relax je. Sebab umi dah faham sangat anak dia sorang ni memang kaki berjalan ke sana ke sini, perangai aci redah suka plan itu ini.
Few days before DDUG, kawan tu pun kata okay. Ingatkan nak naik train sama-sama, sekali dia kata dia nak drive sampai KLCC. Zahidah pun dah happy masa tu, alhamdulillah boleh jimat duit tambang. So Zahidah pun bagitau kat ayah, Zahidah nak join DDUG. Bagitau DDUG ni event apa, nak pergi dengan kawan naik kereta yadayadayada. Nak jadi cerita, malam sebelum DDUG, kawan tu sms tanya DDUG ni siapa yang organize, ada kena-mengena dengan politik ke. Zahidah pun explain, DDUG ni organized by Weekenders Club yang banyak buat event, collaborate dengan Aqsa Syarif. Tak ada political agenda, dan memang dapat kebenaran dari pihak keselamatan KLCC. Sebab sebelum ni pun Weekenders pernah buat Flashmob For Syria dekat KLCC jugak. Tapi lastly, dia cakap mak dia tak bagi, mak dia takut sangat ada kena-mengena dengan politik. Masa dapat sms dari dia tu, memang frust sangat. Sebab last minute cancelled. Tapi tak marah dia pun, maybe it is because how Malaysian people sangat sangat kurang exposed dengan benda-benda berhimpun macam ni. Asal berhimpun je the first thought that come adalah pasal politik. Mungkin la.
But I was determined to go no matter what. *keras kepala betul* Whenever I wanted to do something, I'll do it. Tak kisah lah naik train pun naik train lah. Redah je. Duit dalam purse ada RM20 lebih je masa tu. Bajet-bajet, rasa macam cukup kot guna untuk tambang. Tapi still rasa tak berani nak pergi sendiri. Ingat nak ajak adik-adik. Kakak (adik yang darjah 5) memang spesis suka jalan sana sini jugak. And dia nak ikut. Tapi umi tak bagi sebab dia ada daurah esok harinya, takut dia penat. Ajak acik pulak, dia malas-malas nak ikut. Dia kata, "Angah kan ramai kawan." Tapi masa tu memang tak jumpa dah akhawat yang free yang nak ajak join sekali. Ada je ajak akhawat-akhawat, dan semua ada hal. Pastu masuk bilik down sangat-sangat. Memang lah Zahidah spesis suka aci redah, tapi Zahidah tahu takut jugak nak balik malam-malam sorang-sorang. DDUG tu start petang, confirmed la akan balik rumah malam. Zahidah contact pulak sorang kawan yang lain, sebab nampak kat event page dia punya nama bahagian "Going". Sekali dia kata dia tengah ada seminar. Ramai yang klik Going tu sebagai tanda support je walaupun tak dapat pergi. Haila...
Dan tiba-tiba datang la thought merepek. "Kan bagus kalau dah kahwin. Boleh ajak husband ke sana sini. Mesti dia temankan." Hahahaha mengarut sungguh. Tak pasal-pasal terfikir pasal kahwin. Selalu thought pasal kahwin datang bila situasi-situasi macam ni. Situasi tak ada transport, tak ada orang nak temankan nak pergi event. Mengarut. Tapi lepas event tu hilang la thoughts yang sebegitu luar alam itu.
Tiba-tiba teringat ada sorang akhawat ni, Nahwan namanya, adik kepada Kak Bella senior dekat kampus yang belajar dekat UIA PJ, kitorang friend dekat FB. Dia klik Going for DDUG. Terus mintak number dia dari Kak Bella. Sms punya sms, alhamdulillah dia kata dia pergi. Alhamdulillah! At least sampai sana ada kawan walaupun dari Kajang sorang-sorang. Because I don't know any of the Kenders from Weekenders Club.
Since acik mula-mula kata taknak ikut, ude pun memang malas nak ikut, kakak yang nak ikut pulak umi tak bagi permission keluar, alang pulak kat UIA, memang Zahidah sensorang la gamaknye. Takkan nak ajak Luqman si kecik tu kot. Kalau Luqman tu dah besar sikit boleh la jadi bodyguard angah dia ni. Oh Luqman cepat la membesar menjadi anak soleh yang gagah yang boleh jadi bodyguard yang hensem untuk kakak-kakakmu iniiiii.
Dengan perasaan yang sedih dan down tapi masih lagi nak pergi DDUG, Zahidah pun bersiap-siap. Masa nak iron tudung, tengok si acik pun iron tudung. Oh pelik sungguh. Bila tanya dia ikut ke, dia kata dia ikut. Ni mesti ayah dah pujuk dia suruh teman Zahidah ni. Mengada nak ayah jugak yang pujuk. Zahidah memang tak pandai betul nak pujuk orang. Nonetheless, I love you acik! Alhamdulillah.
Bila ayah hulur duit, Zahidah cakap Zahidah ada duit. Tapi ayah insist untuk bagi jugak. Cuma ayah kurangkan amount dari duit yang awal-awal ayah hulurkan tu. Nak nangis terharu sebenarnya. Moga Allah terima usaha Zahidah dan acik ke DDUG. Moga Allah bagi share pada ayah yang bagi duit dan pada umi yang menghantar ke KTM.
Lepas solat Zohor, bermulalah perjalanan kami dari stesen Kajang ke KL Sentral dan seterusnya ke KLCC. Sampai around pukul 3 lebih kot, berlegar-legar dalam KLCC. Singgah beli kebab sebab acik lapar. Dannn harus la masuk Kinokuniya kan! *dasar ulat buku* Masa nak keluar dari Kino tu ternampak sis Moon HMZ dengan suaminya. Comel! Dah lama follow sis Moon dekat tumblr dulu. I love her artwork, mashaAllah. Sis Moon is one of the Kenders too. :)
Oh, sebelum gerak pergi, Zahidah inbox Kender Afiq, sebab Zahidah nak 'waqaf' kamera. Er, maksudnya Zahidah nak bagi siapa-siapa yang pandai ambik gambar guna kamera Zahidah untuk shoot gambar orang ramai yang pegang kertas yang ditulis dengan mesej keamanan. Zahidah ni nama je ada kamera Nikon gedabak tapi tak hebat pun ambik gambar. Kender Afiq sms, inform yang semua Da'wagrapher (photographer as he calls it), kena berkumpul dalam pukul 4 dekat masjid KLCC. Zahidah dengan acik datang terlambat sikit. Ramai dah brothers and sisters yang dah berkumpul dan start menulis atas kertas mesej-mesej keamanan tu. Idea nak shoot video dari sis Illy Owh-So-Muslim dengan husband, they are both Kenders, a very cute couple mashaAllah. Sebab terlambat datang, Zahidah pun segan nak pass kamera Zahidah. Tak tahu nak cakap dengan siapa. Malu. Huhu. Ini satu kelemahan yang kena Zahidah improve.
Habis je shoot video, dekat depan masjid, kami bergerak ke bridge, berkumpul nak ambil nombor untuk formation huruf perkataan Save Syria, Free Gaza. Masa tu dah start hujan renyai-renyai.
Jumpa Nahwan dekat bridge, dia sampai lambat sikit. Kemudian, bergerak ke depan KLCC. Mula-mula photographer semua nak shoot dari skybridge, tapi terpaksa turun sebab 5.30 dah tutup. Maka mereka pun shoot dari Kino. Kami pun kena move betul-betul dekat bahagian depan entrance. Alhamdulillah pegawai keselamatan banyak juga tolong kami. Memang keadaan terkawal.
Elok saja kami dah siap buat formation huruf, ada ucapan dari Dr Hafidzi. MashaAllah meresap masuk bila sama-sama chanting. "Hidup, hidup! Hidup Gaza! Hancur, hancur! Hancur Israel!" Ada jugak kutipan derma oleh Aqsa Syarif. Alhamdulillah terkumpul RM8,000 lebih.
Lepas solat Maghrib, kami pun bergerak balik. Naik teksi sampai rumah sebab taknak susahkan umi ayah datang ambik kat KTM. Pakai mafla Palestin dekat leher. Masuk-masuk rumah je ayah cakap,
"Wahh anak-anak Gaza ayah ni."
*senyum*
Alhamdulillah for the experience. Moga semangat terus mengalir dalam diri.
Minta maaf entri panjang sangat. Sebab tu Zahidah dah kurang menulis entri yang share pasal event. Sebab tak pandai summarize, panjang berjela. And it's very time-consuming. Ada banyak lagi kerja nak kena buat. Hukk.
Minta maaf juga tak letak gambar. Broadband Zahidah slow. Boleh jenguk album dekat FB lah ya.
Beja, harap awak puas hati dengan entri sharing dari kita ni. :)
Allah bless!
p/s: mungkin entri pasal broga4ukhuwah akan ditulis berminggu-minggu kemudian agaknya. ada insiden yang boleh buat zahidah pengsan atas bukit tu. literally.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment